vendredi 26 mars 2021

Chesterton (météo)

 Chesterton, Le monde comme il ne va pas, éd. L'Âge d'homme, traduction M.-O. Fortier-Masek :

(quelques passages autour d'un même thème, suivis des passages de la V.O. qui y correspondent plus ou moins)


rappel d'un autre texte de GKC sur le temps météo : 

https://lelectionnaire.blogspot.com/2019/08/chesterton-pluie.html


« Il existe des raisons très profondes pour parler du temps, des raisons aussi délicates que profondes ; elles reposent sur des strates de sagacité. C’est avant tout un geste d’adoration primitive. On doit invoquer le ciel ; tout commencer en parlant du temps est une façon païenne de tout commencer par une prière. Jones et Brown parlent du temps qu’il fait, Milton et Shelley également. Il s’agit alors d’une expression de cette idée, élémentaire en politesse, qu’est l’égalité. [...] Ainsi deux hommes partageront-ils un parapluie ; faute de parapluie, ils partageront du moins la pluie avec son riche potentiel de sagesse et de philosophie. 

[...] Deuxième élément du temps, sa reconnaissance de l’égalité humaine : nous avons tous nos chapeaux sous l’ombrelle bleu sombre pailletée d’or de l’univers… De là provient la troisième tendance salutaire de cette coutume ; je veux dire qu’elle part du corps et de notre inévitable fraternité charnelle. L’amitié authentique commence par le feu, la nourriture, la boisson, elle sait remarquer la pluie ou le gel. Ceux qui refusent de commencer par le côté physique des choses sont d’ores et déjà des poseurs à la vertu en passe de devenir des scientistes chrétiens. Toute âme humaine doit tendre vers la gigantesque humilité de l’Incarnation. Tout homme doit descendre dans la chair pour rencontrer l’humanité.

Bref, dans la simple remarque « une belle journée » on perçoit la grande idée humaine de camaraderie. Toutefois, la pure camaraderie est une autre de ces réalités aussi vastes que déroutantes. Nous l’apprécions tous, mais lorsqu’il nous arrive d’en parler, c’est presque toujours pour dire des inepties et cela, principalement, parce que nous la croyons une affaire plus simple qu’elle ne l’est. »

[...] C’est un bruyant aveu de la faiblesse de toute chair. Nul ne saurait être au-dessus des réalités qui sont le lot de la plupart des hommes. Cette égalité doit être charnelle, grossière et comique. Non seulement nous sommes tous sur le même bateau mais nous avons tous le mal de mer. »

[...]

Friendship must be physically dirty if it is to be morally clean.

L'amitié doit être sale physiquement si on veut qu'elle soit moralement propre.



Chesterton : What's wrong with the world

II. WISDOM AND THE WEATHER

 The materialists analyze the easy part, deny the hard part and go home to their tea.

Take, for the sake of argument, the custom of talking about the weather. Stevenson calls it "the very nadir and scoff of good conversationalists." Now there are very deep reasons for talking about the weather, reasons that are delicate as well as deep ; they lie in layer upon layer of stratified sagacity. First of all it is a gesture of primeval worship. The sky must be invoked ; and to begin everything with the weather is a sort of pagan way of beginning everything with prayer. Jones and Brown talk about the weather : but so do Milton and Shelley. Then it is an expression of that elementary idea in politeness - equality. For the very word politeness is only the Greek for citizenship. The word politeness is akin to the word policeman : a charming thought. Properly understood, the citizen should be more polite than the gentleman ; perhaps the policeman should be the most courtly and elegant of the three. But all good manners must obviously begin with the sharing of something in a simple style. Two men should share an umbrella; if they have not got an umbrella, they should at least share the rain, with all its rich potentialities of wit and philosophy. "For He maketh His sun to shine...." This is the second element in the weather ; its recognition of human equality in that we all have our hats under the dark blue spangled umbrella of the universe. Arising out of this is the third wholesome strain [poids sain] in the custom; I mean that it begins with the body and with our inevitable bodily brotherhood. All true friendliness begins with fire and food and drink and the recognition of rain or frost. Those who will not begin at the bodily end of things are already prigs [prétentieux] and may soon be Christian Scientists. Each human soul has in a sense to enact [professer] for itself the gigantic humility of the Incarnation. Every man must descend into the flesh to meet mankind.

Briefly, in the mere observation "a fine day" there is the whole great human idea of comradeship. (...)

Comradeship is at the most only one half of human life; the other half is Love, 

(...) First, it has a sort of broad philosophy like the common sky, emphasizing that we are all under the same cosmic conditions. We are all in the same boat

(...) Lastly, it contains the third quality of the weather, the insistence upon the body and its indispensable satisfaction. No one has even begun to understand comradeship who does not accept with it a certain hearty eagerness in eating, drinking, or smoking, an uproarious materialism which to many women appears only hoggish. You may call the thing an orgy or a sacrament (...). It is at root a resistance to the superciliousness of the individual. (...) It is a clamorous confession of the weakness of all flesh. No man must be superior to the things that are common to men. This sort of equality must be bodily and gross and comic. Not only are we all in the same boat, but we are all seasick.

(...) true comradeship in a club or in a regiment, knows that it is impersonal. (...) Men are all impersonal; that is to say, republican. No one remembers after a really good talk who has said the good things. Every man speaks to a visionary multitude; a mystical cloud, that is called the club.

Friendship must be physically dirty if it is to be morally clean.